Tragické zřícení mostu Morandi v Janově, které si vyžádalo několik desítek životů, se negativně promítne do dopravy a ekonomiky města Janova a regionu Ligurie. Poukazují na to dopravní experti.
Most Morandi představoval jednu z hlavních italských dopravních tepen. Most zajišťoval nejen spojení mezi západním a východním Janovem, ale byl také významnou trasou pro dálkové spoje mířící na jih Francie a do Španělska. Most byl klíčový i pro dopravu z a do Janovského přístavu. Dle údajů provozovatele, přes most ročně projíždělo na 25 milionů vozů. “Objem dopravy se za posledních třicet let zčtyřnásobil,” uvádí společnost Autostrade per l’Italia, která most provozovala. Dle náměstka ministra dopravy Edoarda Rixiho, škody způsobené zřícením jsou natolik vážné, že padesát let starý viadukt bude nutné celý strhnout.
Janov již několik let diskutuje o realizaci vnějšího okruhu , který by odvedl tranzitní dopravu mimo městu. Vzhledem k morfologii okolního území se však jedná o velice náročný projekt: ze 72 kilometrů dlouhé trasy bude 54 kilometrů v tunelu. V rámci nového okruhu, který je známý pod jménem Gronda, má být vybudován i nový viadukt nad údolím Polcevera. Náklady na vybudování okruhu se odhadují na 4,5 miliard eur a práce budou trvat nejméně deset let. Ani vybudování vnějšího okruhu však zcela nevyřeší komplikace v dopravě uvnitř Janova, které zřícení klíčového viaduktu způsobí.
Zdroj: www.ilfoglio.it
Zdroj fotografie: Wikimedia