Mohou firmy motivovat své zaměstnance prostřednictvím životního pojištění? Jak může tento unikátní motivační nástroj prospět oběma stranám? Zeptali jsme se Emiliana D’Angela ze skupiny AXA Česká republika a Slovensko.
Emiliano D’Angelo má rozsáhlé manažerské zkušenosti z mezinárodního prostředí. Do České republiky se přesunul ze Španělska na jaře loňského roku, aby pomohl s transformací interního prodeje v rámci skupiny AXA v ČR a na Slovensku. V současnosti se více zaměřuje na procesy a projekty, které se týkají obchodních témat souvisejících s nástupem digitalizace.
Emiliano D’Angelo zahájil svoji profesní dráhu v automobilovém průmyslu – po absolvování studijního oboru ekonomie a obchod na univerzitách La Sapienza v Římě a Science Po v Paříži nastoupil do koncernu Ford Motor Company.
V roce 2002 se přidal ke skupině AXA s cílem pomáhat při zvyšování hospodárnosti a kvality poskytovaných služeb změnou kultury řízení projektů za pomocí metod „štíhlého řízení“ a 6-Sigma. Ve skupině AXA zastával různé manažerské pozice se zaměřením především na digitalizaci, transformaci a prodej. Před příchodem do Prahy působil jako regionální ředitel pro distribuci v Madridu a odpovídal za digitální transformaci prodejních sítí v regionu Evropy, Středního východu, Afriky a v Latinské Americe.
Mohl byste prosím představit společnost AXA někomu, kdo ji vůbec nezná?
Jistě, s radostí. Jsme globálním hráčem, který působí ve všech oblastech pojišťovnictví ve více než 60 zemích celého světa. To nám dává velmi silnou finanční pozici, jelikož naše rizika jsou geograficky i oborově velmi dobře diverzifikována. Naší strategií je důsledně se orientovat na zákazníka, posilovat vztahy s klienty a plnit úlohu partnera, který stojí klientovi po boku ve všech důležitých okamžicích života. Ať se jedná o prevenci, služby, krytí rizik, zhodnocování úspor na důchodový věk nebo investování. Hlavním pilířem naší strategie je posun od čistě produktového zaměření do role partnera, protože naším misí je pomáhat lidem žit lepší život. A to samozřejmě platí pro zaměstnavatele stejně jako pro zaměstnance.
Ekonomika roste a nezaměstnanost klesá. Co si o tom myslíte?
Makroekonomické trendy pečlivě sledujeme. Nezaměstnanost v ČR je na nejnižší úrovni za posledních dvacet let. To je sice skvělá zpráva pro zemi jako takovou, nese to však s sebou celou řadu vedlejších dopadů, které je potřeba pro zachování efektivity systému správně řidit. Jedná se zejména o fluktuaci pracovníků a inflaci mezd.
Pokaždé, když firma přijde o kvalitního zaměstnance, musí najmout nového a přeškolit jej na své hodnoty a procesy, vznikají náklady. Čím déle si společnost dokáže udržet své nejlepší zaměstnance, tím lepší mohou být její výsledky.
Co je nejdůležitější z hlediska motivace zaměstnanců?
Zaměstnanci jsou loajální ke svým firmám i z mnoha jiných důvodů než jen kvůli mzdě. Může to být například reputace či prestiž dané společnosti, její stabilita či možnosti rozvoje, které svým zaměstnancům nabízí. Důvody jsou různé. Co člověk, to názor. I naše společnost tak řeší témata spojená s náborem a motivací zaměstnanců, která úzce souvisí s nízkou mírou nezaměstnanosti na trhu práce v České republice. Je to normální a přirozené, protože takový je zkrátka život. I proto poskytujeme produkty a služby, které pomáhají zaměstnavatelům motivovat jejich zaměstnance.
Můžete být konkrétnější?
Jsme přesvědčeni, že firmám pomáháme řešit otázky spojené s náborem a motivací zaměstnanců zvyšováním celkové atraktivity, kdy do rovnice vkládáme významný faktor navíc. Tím je ochrana zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků proti rizikům, která život přináší. Naším posláním je pomáhat lidem žít lepší život. Jsme proto přesvědčeni, že musíme hrát také důležitou roli v rámci osvěty – ukázat lidem, jak lze chytře využívat pojistná řešení k ochraně toho, na čem jim záleží nejvíce, k ochraně jejich nejbližších.
Z tohoto hlediska mohou zaměstnavatelé svým zaměstnancům významně pomáhat s ochranou jejich nejbližších před sice málo pravděpodobnými, ale zato velmi závažnými či tragickými událostmi jako jsou invalidita či úmrtí. Firmy mají samozřejmě také příležitost pomáhat svým zaměstnancům při jejich zajištění na budoucnost. Slouží k tomu nástroje jako například investice nebo spoření na důchod.
Je to skutečně výhodné pro obě strany, pro zaměstnavatele i pro zaměstnance?
Rizika zkrátka existují. Lze je buď ignorovat a doufat ve štěstí, nebo je vnímat a řídit je. V podstatě jde o jednoznačnou příležitost pro obě strany – firmy i zaměstnance. Zaměstnavatelé mohou pomocí nás, pojistitelů, a našeho odborného a finančního know-how zvyšovat povědomí svých zaměstnanců o životních rizicích a chytrých možnostech jejich krytí. Zaměstnanci zase mohou pomocí nás, pojišťoven, posuzovat svoji finanční situaci a chránit své nejbližší před kritickými riziky, nebo se připravovat na budoucnost minimalizací rizik, která jsou zpravidla doprovázena nepříjemným finančním dopadem.
Firma, která svým zaměstnancům nabízí takovouto možnost finančního plánování pro zajištění jejich potřeb a budoucnosti společně s osvětou, jak se před riziky chránit, je v očích zaměstnanců rozhodně přitažlivější a zajímavější než společnosti, které tyto dlouhodobé výhody neposkytují. Ještě větším benefitem je, pokud daná firma společně s pojišťovnou nabízí na míru připravená a okamžitě použitelná řešení.
Regulace a fiskální pravidla nabízejí určité možnosti, jak takovouto hodnotovou nabídku pro zaměstnance proměnit v motivační prostředek. Při správném provedení to navíc může být nákladově efektivní pro obě strany – jak zaměstnance, tak zaměstnavatele. My v AXA víme jak na to.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: AXA Management Services s.r.o.