Správa železničních dopravních cest (SŽDC) představila včera, ve čtvrtek 16.února, ve veřejném kolokviu projekt vlakového spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Mezinárodním letištěm Václava Havla v Praze.
Ve srovnání s předchozími plány jsou hlavní novinkou náklady na vybudování nového spojení. Ty totiž vzrostly z 19,5 miliard, o který se mluvilo před třemi lety, na současných 31 miliard. Předpokládaná cena se tak nafoukla o padesát procent, aniž by se zatím koplo do země. SŽDC vysvětluje zdražení růstem cen stavebních prací a novým tunelem mezi holešovickým Výstavištěm a stanicí Veleslavín. Kvůli nárůstu nákladů se však celá stavba stala ekonomicky neefektivní a nemůže být financovaná z evropských fondů. Buď se tedy podaří stlačit náklady tak, aby spojení znovu splňovalo kritérium ekonomické efektivity, nebo vláda bude muset financovat stavbu výlučně z národních zdrojů.
Stavba prvního úseku spojení vedoucí mezi letištěm a nádražím Veleslavín, kde se trať bude křižovat s linkou A metra, by mohla začít v roce 2020. SŽDC na tento úsek již zadala zakázku na zpracování projektové práce, ale jiné přípravné práce, např. vykupování pozemků, ještě nezačaly. Na jaře má Správa zadat ve veřejné soutěži projektovou práci na druhý úsek mezi Veleslavínem a Výstavištěm, který patří k nejkomplikovanější části stavby, protože prochází rezidenčními čtvrtěmi Dejvice a Bubeneč. Tempo budování nové rychlodráhy, na které bude maximální povolená rychlost 90 km/h, je zatím vskutku hlemýždí.
Zdroj: http://www.ceskenoviny.cz/
Zdroj fotografie: Mezinárodní letiště Václava Havla v Praze