Filippo Recami, managing director společnosti Max Praga, jež je členem Italsko-české komory, v posledních měsících spustil několik nových projektů. Mezi nimi je i Murizari, nový multibrandový obchod zaměřený na italskou ručně šitou obuv.
S Murizari jste se rozhodli se zaměřit na italskou řemeslně vyrobenou obuv. Co vás k tomu přimělo?
Již mnoho let podnikáme v Praze, ale také v celé České republice a na Slovensku, v odvětví módy a maloobchodu. Přes dvacet let se staráme o distribuci, rozvoj a chod obchodů významných italských značek v odvětví luxusu a dostupného luxusu. Myšlenku výroby a dovozu nového ručně šitého výrobku Made in Italy jsme zvažovali poslední dva roky. Uvědomovali jsme si totiž, že takový druh řemeslného výrobku byl na zdejším trhu takřka nedostupný. Cítili jsme ale, že by byl o něj zájem. Proto jsme začali pečlivě hledat několik výrobců, kteří by naplňovali naše módní i kvalitativní požadavky. Nejedná se o zvučná jména s nedostupnými cenami. Vytvořili jsme kolekci vybraných italských bot, jež mají nezpochybnitelné kvality. Ačkoliv cena zůstává dostupná, tato obuv plně naplňuje ducha Made in Italy. První obchod jsme otevřeli v krásné lokalitě v Praze. To nám ale nestačí a chtěli bychom vytvořit prodejní síť, díky které by naše produkty byly dostupné na celém území České republiky a Slovenska.
Zahájil jste provoz také nového e-shopu Ateliq.cz. Jaká je podle Vás správná rovnováha mezi prodeji po internetu a v kamenných prodejnách?
Ateliq se zrodil jakou podpora naším obchodním aktivitám a během lockdownu zažil prudký vzestup. Hodně jsme na něm pracovali a během krátké doby se nám podařilo vytvořit věrohodnou a funkční platformu s pestrou a bohatou nabídkou. Dnes je nemožné nebrat v úvahu více prodejních kanálů. Je však těžké vyjádřit tuto rovnováhu v procentech. Na první pohled bych řekl, že v případě Murizari až 20 procent prodejů by mohlo být uskutečněno po internetu. Nesmíme zapomenout, že obuv patří mezi produkty, které je nutné si vyzkoušet a vidět na sobě. A my se od samého počátku snažíme, aby zážitek z nákupu byl v centru našich maloobchodních aktivit. Tento zážitek totiž nemůže nahradit ani nejrozvinutější a technologicky dokonalá internetová platforma.
Jak se podle vás změnilo v tomto nezvyklém období chování zákazníků? A jedná se podle vás o dočasné nebo trvalé změny?
Chování zákazníků nepochybně prošlo změnou. Dnes prakticky každý dennodenně nakupuje na internetu a platformy elektronické komerce využívají lidé prakticky ve všech věkových kategoriích. Je tu také velmi silná chuť opustit letargii posledních měsíců a mít znovu sociální kontakty bez toho, aby byla uprostřed obrazovka. Lidé si také chtějí užít zážitek nákupu v módní butiku, kde si za péče prodavačů mohou vyzkoušet novou do léta laděnou kolekci, zatímco popíjí prosecco. Myslím si, že v krátkodobé perspektivě tato nálada převáží a my se nemůžeme dočkat, až konečně bude moci přivítat naše klienty s vědomím, že to nejhorší máme za sebou. Některé změny tady zůstanou a my v maloobchodě musíme být na ně připraveni. Ale jsem přesvědčený, že nastane neočekávaná obnova konkrétních zkušeností na úkor těch virtuálních.
Mnoho vašich obchodů se nachází v centru Prahy. Jak na vás dopadá to, že tu nejsou turisté? A můžete dosáhnou ekonomické rovnováhy jen s českou kupní silou?
Nepřítomnost turistů je jedním z hlavních problémů ve městě, jakým je Praha, která patřila k nejnavštěvovanějším metropolím na světě. Dopad na naše obchody byl sice významný, ale ve srovnání s jinými podnikatelskými aktivitami, které žily jen díky turistům nebyl zase tolik dramatický. Díky tomu, že působíme zhruba 25 let na místním trhu, dvě třetiny našich příjmů pochází z místní klientely, která je nadšená, je nám věrná a často se k nám vrací. Propad tržeb je teď, když jsou obchody znovu otevřené, významný ale udržitelný. Samozřejmě je velkou výzvou přizpůsobit nabídku a objemy stavu cestovního ruchu, který se nachází v hluboké krizi a čeká ho neustálý, ale také velice nejistý, vývoj.
Zdroj: Camic
Zdroj foto: MaxPraga s.r.o.