Malé prodejny se musí vyrovnávat se sílící pozicí velkých řetězců. Tvrdí to Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR na základě údajů z průzkumu agentury Gfk.
Podle průzkumu čeští spotřebitelé utratí zhruba 76 procent svých výdajů v deseti největších obchodních řetězcích. Situace v ČR je tak podobná Německu a Maďarsku (73%) a o něco málo lepší než v Rakousku (78%) a na Slovensku (82%). Nejpopulárnějším kanálem prodeje tak jsou hypermarkety, kde se uskuteční za rok až třetina všech nákupů.
„Nákupní chování Čechů je dlouhodobě ovlivňované intenzivním tlakem obchodů a výrobců na akční slevy,” uvádí Research Director agentury Gfk Zdeněk Skála. Zhruba 52 procent zboží tak čeští spotřebitelé nakupují ve slevě. To je výrazně více než ve všech okolních zemích, např. v Německu (16% zboží koupeného ve slevě), v Polsku (23%), v Rakousku (30%) a také na Slovensku (40%). Naopak průměrná sleva lehce klesá, a to na 27,3 procent. Mění se také způsoby komunikace slev. Počet spotřebitelů, jenž se orientují při svých nákupech skrze promoční letáky klesá. V roce 2016 se tak řídila letáky zhruba třetina spotřebitelů. Dopad letáků však zůstává velice silný mezi spotřebiteli staršími šedesáti let.
Zdroj: http://www.socr.cz/
Zdroj fotografie: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR