Uplynulo přes deset let od doby, kdy italská společnost Tecnocap převzala českou firmu Obal Rozkoš specializovanou na výrobu obalů a uzávěrů z kovu. Od té doby ale společnost změnila svůj profil a prohloubila specializaci na výrobu uzávěrů. O vývoji české dceřiné společnosti jsme mluvili s jejím jednatelem Alfonsem D'Agostinem.
Pane dr. D'Agostino, v dubnu uběhlo jedenácté výročí převzetí firmy italským Tecnocapem. Jak se česká firma v průběhu těchto let změnila?
Změn bylo hodně. Stačí vzpomenout, že za toto období se výroba i přímy prakticky ztrojnásobily. V roce 2005, kdy jsme ji koupili, česká firma vyráběla circa 400 milionů uzávěrů, a dnes jich vyrábí hodně přes miliardu. Příjmy se vyšplhali z 12 na 40 milionů eur ročně. To je zásluhou silných investic ze strany italské mateřské společnosti, která uvěřila schopnostem a know-how, které mohl český podnik nabídnout. Investice také posílily obchodní aktivitu. V roce 2005 putovala polovina výroby na český a slovenský trh, dnes tyto země představují jen desetinu naší výroby. V posledních letech jsme podnik zmodernizovali tak, aby mohl obstát na mezinárodních trzích.
Jaké jsou priority do budoucnosti?
Hlavní prioritou je další růst výroby. Míra růstu bude asi o něco slabší než v předchozích letech, ale chceme i nadále navyšovat náš podíl na trhu. Tento růst představoval a představuje také podporu italské mateřské společnosti. Nepřesunuli jsme totiž část výroby z Itálie do ČR, ale naopak jsme ji posílili a vyprofilovali. Chceme pokračovat v této cestě i v budoucnosti, pokud nám to podmínky na trhu dovolí. Bohužel růst výroby je však limitován nedostatkem pracovní síly v oblasti Strmilova, kde sídlí náš výrobní závod. Jedná se o málo obývanou oblast a přitáhnout sem zaměstnance zvenčí není vůbec lehké.
Jaké jsou výhody, které vás přiměli k investicím v ČR?
Celkové výrobní náklady jsou stále dost nízké. A to se týká jak mzdových nákladů, kde se však rozdíly pomalu snižují, tak daňové zátěže či ceny energií. Český podnik měl navíc k dispozici významné schopnosti a technické znalosti, které usnadnili investice do modernizace závodu. Dalším významným faktorem je i zeměpisné umístění České republiky a dobré dopravní spojení do okolních zemích. Jeden z našich nejdůležitějších trhů je totiž Německo.
V roce 2012 jste se rozhodli ukončit výrobu obalů a zaměřit se výlučně na výrobu uzávěrů. Co vás vedlo k takovému rozhodnutí?
Obě výroby jsou silně specializované a pro zachování konkurenceschopnosti je nutné dosáhnout dostatečně vysokých obratů. Trh s obaly je navíc naprosto odlišný od trhu s uzávěry, má jiné zákazníky a specifika. Po akvizici českého podniku jsme se snažili pochopit, zda je to nadějné odvětví. V posledních letech ale docházelo v tomto odvětví k silné koncentraci, která dostala do potíží středně veliké firmy, jako je ta naše. Proto jsme se rozhodli zaměřit se výlučně na kovové uzávěry.
Vaším hlavním konkurenčním výrobkem jsou uzávěry v plastové hmotě. Jaké jsou výhody kovových uzávěrů?
Jedním z hlavních výhod je naprostá recyklovatelnost, která v případě kovových uzávěrů dosahuje takřka 100%. Navíc kovové uzávěry jsou zpravidla užívány na skleněných lahvích, které jsou také zcela recyklovatelné. Kovové uzávěry také lépe vzdorují vysokým teplotám a jsou tudíž vhodnější například při procesech pasterizace. Kovové uzávěry tak zaručují vyšší zdravotní nezávadnost.
Tecnocap má silnou politiku sociální zodpovědnosti. Jaké jsou její pilíře?
Jedním z pilířů naší CSR politiky je ekologická udržitelnost výroby i našich výrobků. Velice důležitý je také vztah s územím, kde máme výrobní závod. Kromě dárcovství máme také program, díky kterému mohou v podniku pracovat zdravotně postižené osoby. Podporujeme také sportovní aktivity, např. místní školu ledního hokeje. Díky této podpoře mohou sportovat i děti z méně zámožných rodin. Jedná se o silnou investici do území, kde podnikáme. Do těchto investic se také snažíme aktivně zapojit místní aktéry.
Zdroj fotografie: Tecnocap