Úspěch Rossopomodoro spočívá v rovnováze hlavy a srdce, říká jednatel první restaurace v ČR tohoto řetězce.
Od dubna je v obchodním centru Palladium v Praze otevřena první česká restaurace italského řetězce street foodu Rossopomodoro. Značka se chce zaměřit na český a slovenský trh a plánuje otevření dalších poboček v budoucnosti. Mluvili jsme o tom s masterem franchisee pro Českou republiku a Slovensko Albertem Lagoriem, který také mluví o pomoci ze strany Italsko-české komory. „Při otevření první restaurace jsme se opřeli o Komoru v takřka ve všech oblastech, od daňového poradenství po marketing až nábor personálu. Pro nás to byla významná pomoc,“ uvedl Lagorio.
Proč jste se rozhodli pro Prahu?
Rossopomodoro již několik let plánovalo vstoupit na pražský trh přímo, jak činí v zemích, které považuje za nejvýznamnější. Pak ale přišla pandemie covidu-19 a Rossopomodoro, které také přímo vlastní mnoho podniků, muselo přehodnotit své plány růstu a svou síť. Tak vznikla možnost vstoupit do České republiky skrze franchising. Mně a mé české manželce se líbil nápad, že budeme znovu žít v Praze. A také jsme si pamatovali, že před lety nebylo v Praze úplně snadné nalézt italskou restauraci, která by tak nebyla jen jménem.
Jaké jsou vaše plány růstu? A otevřete pobočky i mimo Prahu?
Naše franchisingová licence počítá s otevřením nejméně čtyř poboček v ČR a na Slovensku do konce roku 2025. Nepřipravili jsme pevný kalendář otevírání nových poboček, například jednu každých šest měsíců. Ve stanovení počtu nových poboček jsme postupovali střídmě, protože jsme smlouvu podepsali v době, kdy byly stále cítit dopady pandemie. Naší cílem je otevřít další restauraci do konce letošního roku. Nechceme, aby naše druhá pobočka byla znovu v obchodním centru, protože Rossopomodoro je především značka pouličního jídla. Příští pobočky zajisté vzniknou v Praze a vyhodnocujeme více možností, jak turistické oblasti v centru města, tak rezidenční čtvrtě.
A vy osobně, proč jste se rozhodl pro Rossopomodoro?
Na Rossopomodoro se mi líbí, že má dvě duše, na jedné straně značku vlastní private equity fond se sídlem v Londýně, který zajišťuje finanční zázemí a také velmi profesionální management. Na rozdíl od postupu, který je vlastní mnoha fondům, vlastník Rossopomodoro ponechal operační rozhodování v Itálii a zachoval neapolskou duši projektu. Rossopomodoro má velmi dobrou rovnováhu mezi hlavou a srdcem, a to mu zaručilo úspěch v Itálii i zahraničí.
Rossopomodoro je řetězcem s desítkami restaurací. Jak silná je standardizace nabídky?
Rossopomodoro zaručuje dodávky se zaručenou kvalitou, například mozzarelly či mouky vyráběné jen pro řetězec. Díky tomu lze dosáhnout vysoké kvality v každé pobočce. Současně však vedení umožňuje do nabídky zařadit i prvky, které více vyhovují místnímu gustu. Například Rossopomodoro má smlouvy s italskými pivovary, ale v České republice jsem se obrátil ohledně točeného piva na místní pivovary. Rossopomodoro stanovuje standardy gastronomické kvality a společnost prověřuje, že jsme schopni je dodržet. Takže před otevřením první pobočky z Rossopomodoro přijeli kuchaři a pizzaři, aby předali vědomosti místnímu personálu.
Rossopomodoro se obrací i na méně specializovanou klientelu. Jak se jí snažíte přiblížit italskou gastronomii?
Naše nabídka spočívá v každodenní kuchyni. V Itálii je náš typ kuchyně srovnatelný s moderní trattorií. V zahraničí je pizza vždy neapolského typu, do nabídky je však zařazena klasika italské kuchyně. Mohli bychom říct, že naše kuchyně je „jako od babičky“ s jednoduchými ale dobře provedenými pokrmy. Snažíme se také klást důraz na italské suroviny, které jsou rovněž vystaveny v restauraci.
Ožehavou otázkou v českém gastronomickém odvětví je personál a jeho profesionalita. Jak jste se s tím vyrovnali?
Manažeři, které máme v Praze, jsou Italové. Jeden z nich žije v Praze přes dvacet let a za tu dobu byl u otevření a vedení řady italských restaurací. Částečně jsme se tedy opřeli o jeho síť známostí a zaměstnali jsme lidi, kteří s ním dříve spolupracovali. Náš šéfkuchař a jeho zástupce jsou rovněž Italové a platí to i pro jednoho našeho pizzaře. V dalších případech jsme zaměstnali lidi, kteří sice nepochází z Itálie, ale mají zkušenosti z kvalitních italských restaurací. A Rossopomodoro pořádá v Itálii své kurzy, které vedou pizzaři s certifikátem pro vzdělávání dalších kuchařů pizzy.
Jaké máte první výsledky?
Čísla jsou dobrá. Dobré je umístění podniku, protože Palladiem prochází hodně lidí, Pražanů i turistů, včetně těch z Itálie. Navštívilo nás i hodně Čechů a vrací se. Vytváříme si základnu místních zákazníků, abychom dokázali vyvážit období, kdy je počet turistů ve městě nižší.