Ve středu 2. února Italsko-česká obchodní a průmyslová komora připravila on-line seminář o trendech a výhledech v odvětví logistiky. Na semináři vystoupil výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek a setkání uvedl člen představenstva komory Pavel Zezula.
Růst cen a problémy ve světové logistice, a to hlavně v přepravě mezi Asií, Amerikou a Evropou, plnily vloni stránky novin. „To, co dnes zažíváme v logistice nemá kořeny v pandemii,“ uvedl Petr Rožek. Podle něj se již před pandemií projevovaly některé neblahé trendy a problémy, které plně propukly v posledních měsících. Především v námořní dopravě se doby dodávky staly nepředvídatelné, což se pak negativně promítá do fungování přístavů a následné přepravy.
Špatné fungování námořní dopravy umocnila odložená poptávka v USA, která byla navíc podpořena vládními transfery, miliony zablokovaných kontejnerů v amerických přístavech či politika nulové tolerance proti covidu-19, kterou zastává čínská vláda a vede k tvrdým uzávěrám dopravních uzlů. Díky úlevám a výjimkám námořní přepravci mohou mezi sebou spolupracovat na moři ale i na pevnině – v jednání s klienty a přístavy. „Díky tomu vznikl poměrně silný blok námořních logistiků,“ poukázal Rožek na další faktor, který podle něj vedl k růstu cen.
Pandemie výrazně zasáhla také leteckou přepravu, která se ve velké míře spoléhala na smíšené lety. Ty však s pandemickými uzávěrami hranic výrazně klesly. Některé letecké společnosti vypravovaly osobní letadla pro přepravu klíčového zboží. Jedním z řešením problémů námořní dopravy a nákladnosti té letecké v přepravě z Číny do Evropy se zdála železnice. „Železnice zaznamenala v loňském roce své maximum – milion přepravených kontejnerů,“ uvedl Rožek. Ovšem železniční spoje trpí jistou pracností, náklad se musí během cesty dvakrát překládat, a také nejistou situací v Kazachstánu.
V Evropě pak byl důležitým momentem Brexit, který výrazně ztížil přepravu zboží z a do Británie. Přepravci totiž potřebují celní prohlášení, na což nebyli před tím zvyklí. Proto řada firem uvažuje, že britský trh přestane obsluhovat. V silniční přepravě z a do Itálie pak přetrvává problém s Brennerským průsmykem, jehož kapacitu se snaží limitovat rakouské Tyrolsko skrze blokovou propustnost dopravy. To se ale nelíbí řadě zemí, a to včetně České republiky, které si na opatření stěžovaly na unijní úrovni.
Podle Rožka logistika v pandemii jako odvětví obstála. „Podařilo se zajistit zásobování zboží běžné potřeby a udržet průmysl v chodu,“ uvedl s tím, že občas se projevily dočasné výpadky. Podle něj by se odvětví mělo zaměřit na zvýšení své odolnosti. „Logistika byla tlačena do vyšší rychlosti a nízkých cen, to je ale souběžně neudržitelné,“ uvedl. Letos budou podle něj stále přetrvávat některé výpadky a vysoké ceny, zlepšení by ale mohlo přijít ke konci roku.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: Pixabay