Přízemní patra italských ulic prošlo v posledních deseti letech výraznou změnou. Uvádí to ve své analýze svaz Confesercenti.
Od roku 2007 došlo k výrazné redukci počtu kamenných obchodů. V posledních deseti letech zaniklo zhruba 108 tisíc maloobchodních firem, jež měly k dispozici kamenné prodejny. Jedná se o zhruba patnáct procent všech italských firem aktivních v maloobchodě. Místo zaniklých obchodů částečně převzaly podniky v pohostinstvích. V posledních deseti letech se počet restaurací a provozů v pohostinství a občerstvení zvýšil o 55 tisíc na téměř 400 tisíc firem. Také počet ubytovacích zařízení se zvýšil, a to o zhruba o sedm tisíc jednotek.
V maloobchodě nejvíce pocítily problémy obchody s textilem, kterých zaniklo přes čtyřicet tisíc. Dalšími významně postiženými odvětvími jsou obchody se stavebninami či trafiky prodávajíc tisk. Naopak trafiky prodávající především tabákové produkty rostou. Confesercenti vidí za tímto vývoj především pokles kupní síly italských domácností. „V roce 2016 italské domácnosti v průměru utratily v maloobchodě 30293 eur, což je o 1492 eur méně než v roce 2007“, uvádí autoři zprávy. Nejvíce své výdaje italští spotřebitelé omezili především v oblasti textilu, v dopravě a vybavení domácnosti. Za obtížemi tradičních kamenných obchodů stojí ale také změny chování spotřebitelů a nástup e-shopů. „Ránu odvětví zasadila v roce 2012 vláda premiéra Montiho, která se rozhodla zrušit omezení týkající se otevírací doby. Tuto liberalizaci malí provozovatelé jen těžko zvládají,“ dodává se ve zprávě.
Zdroj:www.confesercenti.it
Zdroj fotografie: Pixabay