Slavný závod Giro d’Italia, jehož 101. ročník startuje v pátek 4. května, není jedinou možností, jak vidět Itálii na kole. Na italském poloostrově vznikají v posledních letech projekty na vytvoření páteřních cyklostezek.
Nejznámějším projektem je zřejmě cyklostezka VenTo. Projekt, který připravuje Technická univerzita v Miláně, má propojit podél břehů řeky Pádu města Turín a Benátky. Hlavním cílem je spojit do jednoho celku již existující úseky cyklostezek, vybudovat nové úseky tam, kde stezky chybí, a vytvořit infrastrukturu nezbytnou pro cykloturismus, jako stánky s občerstvením, hotely či opravny kol. Z téměř sedmi set kilometrů je zatím zprovozněno přes sto kilometrů již existujících cyklostezek. V konečné fázi realizace se naopak nachází zavěšená cyklostezka Garda by bike. O cyklostezce, jež se táhne podél břehů Gardského jezera, informovala i mezinárodní média a slavnostní otevření je naplánováno na konec května.
Další cyklostezky mají za cíl propojit regiony severní a jižní Itálie. Po adriatickém pobřeží, od Terstu až po Santa Maria di Leuca (Apulie), má vést Ciclovia Adriatica. Na západní pobřeží, od Ventimiglie do Říma, povede Ciclovia Tirrenica. Z 1200 kilometrů je zprovozněno zhruba sedm set kilometrů, jež často kopírují starořímskou cestu Aurelia Antica. Výrazně náročnějším terénem má procházet cesta Apennino Bike Tour, jež propojí Ligurii se Sicílií přes horské pásmo, které tvoří pomyslnou páteř Itálie. Nová cyklostezka dlouhá 2200 kilometrů částečně integruje i málo využívané horské cesty.
Podle ekonomických studií může mít cykloturismus významný ekonomický dopad. Plný rozvoj tohoto nadějného turistického odvětví však stále omezuje nedostatečná infrastruktura. Úseky již existujících cyklostezek na sebe často nenavazují a pro turisty na kole chybí dostatečné zázemí. Vládní fondy a místní samosprávy tak plánují investice v řádu stovek milionů eur na vybudování nezbytné infrastruktury pro cyklisty.
Zdroj: http://appenninobiketour.com
Zdroj fotografie: Giro d’Italia