České firmy mají čas jen do 1. října, aby se přizpůsobily novým pravidlům pro home office, se kterými počítá novela zákoníku práce. Nový zákon totiž v polovině září podepsal prezident Petr Pavel.
Home office bude možné vykonávat jen na základě psané dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, která bude muset obsahovat podmínky pro vypovězení. Mají výjimku některé mimořádné situace. Dosud stačila jen ústní dohoda.
Zaměstnavatel a zaměstnanec se budou muset dohodnout i na náhradě nákladů, která bude moci být i nulová. Možné bude také uhradit náklady paušálně, nebo podle skutečné výše nákladů ze strany zaměstnance. Ministerstvo práce stanoví vyhláškou paušální výši náhrady nákladu, kterou ale nemusí v dohodě strany zohlednit. Náhrady nad výší ministerského paušálu ale bude nutné zdanit.
Novela zákoníku práce také počítá s tím, že některé skupiny zaměstnanců, například ty, které pečují o malé děti či nesamostatné osoby, budou moci požádat zaměstnavatele o přístup k práci na dálku. Zaměstnavatel bude muset odpovědět na žádost písemně. To představuje změkčení původního návrhu ministerstva práce, který počítal s povinností těmto kategoriím práci na dálku poskytnout, pokud tomu nebránila organizace práce ve firmě.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: Pixabay