Ve středu 31. ledna uspořádala Italsko-česká obchodní a průmyslová komora akci Spotřeba, trh a trendy v České republice, která ilustrovala hlavní údaje a trendy na českém maloobchodním trhu s mnoha projevy členů na toto téma.
Některé klíčové rysy českého maloobchodního trhu představil Karel Týra, managing director společnosti NielsenIQ pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. "Růst cen byl hlavním tahounem spotřebitelského chování," komentoval Týra. Vysoká inflace v posledních dvou letech a klesající kupní síla přiměly většinu Čechů k úsporám. V sektoru rychloobrátkového zboží se podíl prodeje v akcích dále zvýšil na více než 65 %. U některých položek však tento podíl přesahuje i 80%, poznamenal Týra.
"Covid měl dopad na prodejní kanály, válka na Ukrajině na náklady," shrnul změny na trhu od roku 2020 nejen v České republice Marco Farnetani, Global Retail Transformation Director společnosti Baťa. Pro firmy jako Baťa nebylo snadné nezvyšovat ceny vzhledem k vysoké inflaci, která vedla k růstu klíčových výdajů, jako jsou náklady na personál nebo nájemné.
Silné orientaci na cenu je možné čelit budováním značky se silnou hodnotou pro spotřebitele, shodli se Thomas Wieder, Country Manager ve Ferrero pro Českou republiku a Slovensko, a František Hlaváč, CEO v CFH Group, která má výhradní zastoupení společnosti Magniflex v České republice a některých dalších zemích. Obě společnosti díky síle svých značek uplatňují na své výrobky nulové nebo jen minimální slevy. "Neprodáváme skrze cenový marketing," uvedl Hlaváč, jehož firma přesto zaznamenala nárůst obratu, zatímco zbytek nábytkářského trhu ztrácel.
Zdroj a zdroj fotografie: Camic