Zavřené podniky v průmyslu, propad poptávky či obnovené kontroly na hranicích. To jsou faktory, které v posledních dvou měsících výrazně ztížily fungování firem v mezinárodní dopravě. Na to, jak se situace vyvíjí, jsme se ptali Přemysla Hanáka, Managing Director Prima Logistics Group, jež je členem Italsko-české komory.
Jak hodnotíte aktuální situaci v mezinárodní pozemní dopravě? Přetrvává pokles poptávky, na který upozorňovaly firmy na konci března a začátku dubna?
S dovolením odpovím více zeširoka. Již ke konci loňského roku jsme predikovali zpomalení růstu ekonomiky. K ochlazení došlo primárně v automobilovém průmyslu, ovšem celkovou ekonomiku stále táhla vysoká spotřeba domácností. Např. Ministerstvo průmyslu a obchodu odhadovalo pro rok 2020 růst HDP o jedno procento. Na začátku letošního roku, kdy propukla pandemie Covid 19 v Číně a s tím související odstávky v továrnách a podobně nám bylo jasné, že do Evropy přivezeme podstatně méně zboží, což jsou často i vstupy pro náš průmysl. Ovšem poté, co se koronavirus rozšířil i v Evropě, se začala psát úplně jiná kapitola. V posledních dnech ale pociťuji, že ve společnosti začíná panovat poněkud lepší nálada, která pramení z postupného snižování vládních restrikcí. Některé velké firmy, jako Škoda Auto či Iveco, obnovily provoz, otevřelo i mnoho obchodů, byť mnozí zákazníci se stále trochu bojí chodit nakupovat. Situace se pomalu zlepšuje i v dopravě a pokud nepřijde nic nečekaného, tak se do podzimu stav vrátí k normálu. Vycházím mj. ze situace v Číně, kde již teď fungují přístavy na 95 procent v porovnání s loňským rokem. Jiná situace panuje v letecké přepravě. Ta je ovšem ovlivněná vládním omezením pohybu osob, protože devadesát procent všech letadel jsou pasažérské.
Na konci dubna někteří dopravci, například Česká pošta, obnovili přepravu zásilek do Itálie. Jaký je aktuální stav nákladní dopravy z a do Itálie?
Česká pošta obnovila leteckou přepravu zásilek do Itálie, jinak ale letecká přeprava téměř není. Pozemní spojení s Itálií se po Velikonocích zlepšuje a zrychluje. Na hranicích již nestojí mnohakilometrové kolony kamionů. Při vypuknutí epidemie a v následujících týdnech měly firmy problém sehnat řidiče ochotné jet do Itálie z obavy nákazy či nutnosti jít do karantény. Teď už se řidiči rádi vrací ke své práci, byť přetrvávají nepohodlí jako evidence při vstupu/výstupu ze země, pravidelné měření teploty či povinnost nosit ochranné pomůcky. Ale především mnoho podniků v Itálii a v ČR obnovilo provoz, takže vzrostla poptávka, která je hlavním milníkem. Nám v Primě se naštěstí po celou dobu krize podařilo udržet nezbytně nutnou kapacitu a nyní jsme připravení členům CAMICu vyhovět s jejich požadavky.
Jak bude vypadat sektor dopravy až pomine nejakutnější fáze epidemie? Změní se nějak ceny nebo zaměstnanost v sektoru?
Nejakutnější fázi již snad máme za sebou. Odhaduji, že některé firmy v dopravě, bohužel, současný stav neustojí. Docela dost dopravců má jen několik málo vozů a finančně jedou na doraz. Nebo mají i problém dosáhnout na nějakou formu vládní podpory. Dopravci, kteří zůstanou, budou zvyšovat ceny, aby pokryli své ztráty. Již dnes se potýkáme s prudkým růstem cen v letecké přepravě s Dálným východem, protože mnoho letadel bylo kvůli uzavření leteckých spojů odstaveno. Ceny přepravy zásilek z a do Číny jsou například šestkrát vyšší než před vypuknutí epidemie. Tyto ceny jsou schopni zaplatit prakticky jen obchodníci s ochrannými pomůckami (roušky, respirátory atd.) Ale pro ostatní firmy, kterým se tenčí likvidita, jsou takové ceny hodně problematické. Ovšem až se rozhýbe trh se zbožím a osobní doprava, tak i ceny začnou výrazně klesat k hodnotám před Covid krizí. Co se týče zaměstnanosti, dlouhodobě bojujeme s nedostatkem profesionálních řidičů. Současná krize, a možný krach některých dopravců, pravděpodobně způsobí dočasné vyrovnání nabídky a poptávky po této profesi. Mezi laickou veřejností se moc neví, že řidič z povolání v mezinárodní dopravě často tráví 2 až 3 týdny v kuse mimo domov. A ne každý, byť i dobře zaplacený, je ochoten toto podstoupit a zároveň splnit stále rostoucí odborné požadavky. Dokud se ale nevyřeší alternativní infrastruktura, ať už větší podíl železniční přepravy či autonomní řízení kamionů, řidičů bude nedostatek.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: Pixabay