Po tragédii zřícení mostu Morandi v Janově, italská veřejná správa začala diskutovat o obnově této klíčové infrastruktury pro dopravu v kraji Ligurie a pro spoje s Francií a Španělskem.
Vládní představitelé z Hnutí 5 hvězd trvají na tvrdém přístupu vůči koncesionáři dálnice A10, jejíž součástí byl most Morandi, společnosti Autostrade per l’Italia. “Je jasné, že Autostrade bude muset odškodnit nedozírné materiální i morální škody, a je stejnou mírou jasné, že nemůže znovu postavit most,” uvedl při slyšení v italském parlamentu ministr dopravy Danilo Toninelli. Podle ministra dopravy, náklady na odstranění škod a znovubudování mostu tak má nést koncesionář, výběr projektu a zhotovitele má ale provést stát. Podobného názoru je také vicepremiré Luigi di Maio. “Autostrade nejsou důvěryhodné, rekonstrukci by měla provést státní firma,” dodal di Maio. Nejčastěji se v tomto ohledu mluví o skupině FinCantieri.
Tento postup se však příliš nelíbí místní samosprávě. “Společnost Autostrade je tím subjektem, který má zdemolovat most, představit projekt obnovy, vybudovat nový most a vše to zaplatit,” myslí si hejtman kraje Ligurie Giovanni Toti ze strany Forza Italia. “Jsme v právním státe a jedinou naší protistranou je koncesionář,” dodal Toti, s tím, že první návrh plánu má být představen do konce týdne. Hejtman také silně pléduje za realizaci vnejšího okruhu Janova, tzv. Gronda, vůči kterému však současný ministr dopravy zvedl námitky. Vnější okruh by měla vybudovat, za své náklady, společnost Autostrade, a to mimo jiné díky prodloužení koncese na dálnici A10. Práce na vnějším okruhu by měly začít v příštím roce, v případě, že by došlo k odebrání koncese, jak chce Hnutí 5 hvězd, tak by došlo ke zpomalení i tohoto projektu.
Zdroj fotografie: ansa