Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

16.08.2018

Vláda chce odebrat koncesi provozovateli zříceného mostu Morandi

Zřícení mostu Morandi v Janově bude mít zřejmě dopad i na organizaci údržby a budování dálniční sítě v Itálie. Systém je dne založen především na udělování koncesí soukromým provozovatelům.

Po janovské tragédii, premiér Giuseppe Conte uvedl, že jeho vláda se bude snažit vypovědět smlouvu současnému koncesionáři, společnosti Autostrade per l’Italia, a to nezávisle na průběhu šetření důvodů pádu mostu Morandi. “Nemůžeme čekat na trestněprávní justici,” uvedl Conte. Současně ministr dopravy, Danilo Toninelli, slíbil, že nechá zveřejnit koncesionářské smlouvy, které jsou dosud v režimu utajení. Ve vládní stranách, a to především mezi členy Hnutí 5 hvězd, navíc sílí hlasy žádající zestátnění systému údržby a budování dálniční sítě. Dle kritiků je aktuální systém jednostranně výhodný pro koncesionářské společnosti. Největší z nich je právě Autostrade per l’Italia, která patří do skupiny Benetton.

Jak však upozorňuje ekonomický deník Il Sole 24 Ore vypovězení stávající smlouvy a eventuální zestátnění systému není vůbec jednoduché. “Přes veškeré nedostatky, koncesionářské společnosti dosud nebyla formulována žádná oficiální stížnost,” upozorňuje deník. Koncesionáři mají navíc silnou vyjednávající pozici, protože stát nemá peníze na budování nových infrastruktur a na rozšíření těch stávajících, dodává deník. Hlavní výhoda koncesionářského systému spočívá v tom, že výdaje na infrastrukturu nemají vliv na italský státní dluh, který patří k největším na světě. I proto část italské vlády požaduje po Evropské Unii, aby infrastrukturální investice nebyly započítávány do státního dluhu. Eventuální revize koncesionářského systému tak bude záležet na finanční kondici italského státu.

Zdroj: www.ilsole24ore.com

Zdroj fotografie: governo.it

Loading…