Společnost Candy – Hoover ČR, která v České republice zastupuje dvě hlavní značky italské skupiny Candy dokázala v posledních třech letech, pod vedením nového generálního ředitele Jana Šacha, trojnásobit svůj obrat. Jan Šach stál navíc několik let, a to do dubna 2017, v čele české sekce Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů. I díky tomu patří k největším znalcům českého trhu s domácími elektrospotřebiči.
V roce 2017 se výrazně zvýšila spotřeba domácností. Promítlo se to i na trhu s domácími spotřebiči?
„V loňském roce se prodeje elektrospotřebičů zvýšily o pět až sedm procent. To je pro trh, který zaznamenává změny maximálně v jednotkách procenta, velice silný růst”.
A jak si vede v této situaci Candy?
„Od roku 2015 se náš obrat prakticky ztrojnásobil, což je opravdu výrazný úspěch na tak konzervativním trhu. Česká republika je pro Candy nejrychleji rostoucí zemí v Evropě. Mateřská společnost náš úspěch uznala, a proto jsme se stali centrálou pro střední a východní Evropu. Naše snaha tím nekončí, protože chystáme novou reklamní kampaň, jejíž tváří bude šéfkuchař Emanuel Ridi. Hodně sázíme i na to, že jsme italskou rodinnou firmou, která působí v oboru od roku 1945, a naše uvažování je tak trochu jiné než u velkých korporací”.
Čím Candy české zákazníky zaujala?
„Naše značka se zaměřuje na střední segment trhu. Naše výrobky se odlišují od ostatních velkou invenčností. Například, jako téměř jediní, máme v nabídce kompaktní pračky či úzké sušičky, které se hodí do menších koupelen. Podobně jsme před několika roky, když o tom ještě takřka nikdo nemluvil, zavedli konektivitu našich elektrospotřebičů. Mateřská společnost hodně investuje do nových výrobků, technologií a inovací. V České republice máme v portfoliu i značku Hoover, jejíž evropskou část Candy koupila před více než dvaceti lety. Je to značka s výrazně jinou identitou, míří na vysoký segment trhu a dominuje v segmentu vysavačů. Dokonce v angličtině, to hoover znamená vysávat. Značka ale dnes posiluje i v jiných segmentech, například ve vestavěných elektrospotřebičích”.
Váš trh se v posledních letech hodně mění, například masivním nástupem internetových obchodníků. Jak na to reagujete?
„Prodeje přes internet tvoří v ČR téměř čtyřicet procent trhu, což je po Velké Británii druhé nejvyšší číslo v Evropě. V poslední době ale vidíme jisté proplétání: na jedné straně internetoví obchodníci otevírají výdejny a showroomy, na druhé straně kamenné prodejny mají své e-shopy. Mění se také přístup: na začátku internetoví obchodníci lákali na nižší ceny, dnes se průměrná útrata na internetu se postupně zvyšuje”.
Platí i v případě domácích spotřebičů, že je český zákazník hodně orientován na cenu?
„To se postupně mění a průměrná útrata Čechů se postupně zvyšuje. Stále jsme ale dosti daleko od částek obvyklých v západní Evropě”.
Ve vašem odvětví je hodně důležitá i energetická náročnost elektrospotřebičů. Sledují tento parametr i zákazníci?
„Zákazníci to rozhodně sledují, někdy až příliš. V některých případech jsou realizované úspory zcela minimální. U energeticky náročných spotřebičů, jako jsou sušičky, či u těch, jež fungují neustále, jako ledničky či mrazáky, mohou být úspory naopak velmi citelné”.
Jak významný faktor na trhu a při rozhodování zákazníků tvoří takzvané post prodejní služby?
„V tomto ohledu je Česká republika stále ještě pozadu. V poskytování služeb po prodeji ale vidíme velký potenciál. Nedávno jsme například zřídili non stop asistenční linku. To není u mnohých našich konkurentů vůbec samozřejmé. Současně konektivita našich spotřebičů nám umožňuje tvořit aktualizace, dělat diagnostiku na dálku či sbírat údaje o používání spotřebiče a na jejich základě tvořit aktualizace. Na rozdíl od mnohých konkurentů nevnímáme tyto služby jako náklad ale jako příležitost pro realizování dalších příjmů”.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: Candy-Hoover