Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

07.09.2017

Nové znění zákona proti praní špinavých peněz: na co se připravit?

Dne 1.1.2017 nabyla účinnosti novela zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „AML zákon“). Tato novela implementuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu.

Novela AML zákona rozšiřuje okruh povinných osob, tedy osob, které jsou povinny dodržovat povinnosti dle AML zákona (kterými jsou například banky, spotřební a úvěrní družstva a další finanční instituce). Nově patří mezi povinné osoby například i provozovatelé hazardních her (s výjimkou provozovatelů peněžité, věcné, okamžité anebo číselné loterie, hry bingo nebo tomboly) nebo osoby poskytující služby spojené s virtuálními měnami, tedy například provozovatelé internetových obchodů přijímající platby ve virtuální měně nebo provozovatelé virtuálních peněženek.

Dále limit hotovostních plateb pro určení povinné osoby byl snížen z hodnoty 15 000 eur na 10 000 eur. Povinnosti spojené s platbami v hotovosti se rozšířily na podnikatele a právnické osoby uskutečňující obchod, resp. na všechny hotovostní transakce, nejen přijímání plateb v hotovosti. Při obchodech nad stanovenou výši tak budou mít povinnost provést preventivní opatření proti praní peněz a financování terorismu, včetně identifikace a kontroly klienta, odmítnutí uskutečnění obchodu nebo oznámení podezřelého obchodu.

Jednou z velmi diskutovaných povinností je podle § 21a odst. 2 AML zákona povinnost vypracovat písemně hodnocení rizik. Tato nová povinnost se vztahuje na všechny povinné osoby, které mají povinnost vypracovat písemný systém vnitřních zásad. Jedná se zejména o banky a další finanční instituce.

Hodnocení rizik by mělo zohlednit hlavně rizikové faktory, jakými jsou typ klienta, účel, pravidelnost a délka trvání obchodního vztahu, hodnota a způsob uskutečnění obchodu, nebo rizikovost určitých zeměpisných oblastí. Hodnocení rizik by mělo přinejmenším zahrnovat rizikovou kategorizaci typů klientů s ohledem na rizikové faktory, dále rizikovou kategorizaci produktů a s nimi souvisejících služeb, které mohou být zneužity k legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a příkladné znaky podezřelosti, které by mohly u jednotlivých typů klientů nasvědčovat podezřelému chování, podezřelým transakčním vzorcům apod. Jeho součástí by měla být i přijatá opatření pro vnitřní kontrolu, kontrolu dodržování právních předpisů a prověřování zaměstnanců povinné osoby. V hodnocení rizik je dále nutno uvést pravidelné intervaly, v jakých bude povinná osoba hodnocení rizik aktualizovat.

S ohledem na výše uvedené by povinné osoby měly provést revizi svých interních pravidel a dokumentů, a upravit je v souladu s aktuálním zněním AML zákona. Zaměřit by se měly zejména na procesy spojené s identifikací a kontrolou klienta a na nastavení prevenčních a kontrolních opatření, včetně vypracování hodnocení rizik.

Závěrem nutno konstatovat, že otázka boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu je v současné době velmi aktuálním tématem a proto lze v dohledné době očekávat další novelizace unijních předpisů a s tím související novelizace českého AML zákona a dalších souvisejících předpisů.

Zdroj: Martin Holub, Michaela Hyklová  Holub&David

Zdroj fotografia: Pixabay

Loading…