Známá značka italských pneumatik v červnu oslavila dvacet let na českém trhu. „Pirelli je hlavní značkou na prémiovém trhu, inovačním lídrem a má vlastní, velice specifický a rozeznatelný, způsob komunikace,“ vyjmenovává hlavní vlastnosti této značky Jan Mulač, country manager Pirelli, člen Italsko-české komory, pro Českou republiku a Slovensko.
Pane Mulači, v čele Pirelli v ČR působíte od roku 1997. Jaký byl český trh před dvaceti lety?
Před dvaceti lety byl extrémní nedostatek značkových pneumatik. Tehdy stačilo, aby přijel kamion s pneumatikami a tvořily se na ně fronty dealerů. Zákazníci byli ochotni utrácet neuvěřitelné peníze za zboží ze Západu, které si před tím, dlouhá léta, nemohli vůbec pořídit. Dnes je to zcela naopak: zástupci výrobců stojí fronty se svým zbožím před velkoobchodníky a tlak na cenu je daleko vyšší. Celé prostředí je velice konkurenční, přibývají nové značky pro uspokojení potřeb všech segmentů a očekávání partnerů je diametrálně odlišné od vstupu na český trh. Změnily se komunikační nástroje, vše se zrychlilo a dnes jsou zákazníci také daleko více informovaní.
Jaké jsou, největší úspěchy Pirelli v ČR?
Zastoupení pro Českou republiku a Slovensko patří k těm nejefektivnějším zastoupením Pirelli v Evropě. Podařilo se nám vybudovat obchodní spolupráci se všemi významnými účastníky na trhu. V naší práci upřednostňujeme dlouhodobou vizi nad krátkodobými řešeními, jež by mohla poškodit nás nebo naše partnery. Náš tým je personálně velice stabilní: zakladatelé z roku 1997 stále působí ve firmě.
Retailový trh se rychle mění, a to především díky elektronické komerci. Platí to i pro prodej pneumatik?
ČR byla již před pěti lety evropskou zemí s nejvyšším podílem prodejů pneumatik skrze elektronickou komerci. Dnes prodeje přes internet představují zhruba třicet procent trhu. Samozřejmě také spolupracujeme s internetovými prodejci, partnery si ovšem vybíráme, protože chceme aby spolupráce byla kvalitní. Velké riziko při koupi pneumatik na internetu je však výběr nevhodného typu pneumatiky bez jakéhokoliv profesionálního doporučení a následná neprofesionalita montáže.
Český zákazník bývá hodně orientovaný na cenu. Je to ve vaší branži jiné?
Cenová senzibilita zákazníků je větší u pneumatik menších rozměrů. Pirelli se ale zaměřuje na segment vysoce výkonných a prémiových pneumatik s rozměry od 18 palců výše. V tomto segmentu se uživatelé nezaměřují jen na cenu ale také na kvalitu, výkon a bezpečí. A Pirelli se svými produkty jim dokáže nabídnout skvělý poměr mezi kvalitou a cenou. V prémiovém segmentu jsme evropské číslo jedna a současně vedeme také ve spolupráci s prestižními automobilkami jako Audi, BMW, Mercedes u supersportů Ferrari a Lamborghini. V tomto segmentu máme až dvakrát tolik homologací než konkurence. Každopádně náš segment v ČR neustále roste. Je to také dané vývojem designu automobilů. Dnes má i Škoda Octavia rozměry 17 až 18 palců, při tom ještě před několika lety to bylo jen 14 až 15 palců.
V Čechách existují také zavedení výrobci pneumatik. Orientují se čeští zákazníci na domácí výrobek?
Vztah Čechů k českým značkám na gumárenském trhu je stále velice silný.
V ČR je několik výrobců automobilů. Spolupracujete s některým z nich?
Naše centrála v Miláně se v posledních letech více zaměřila na spolupráci s výrobci automobilů, a to včetně skupiny VolksWagen. Podařilo se tak například dojednat, že téměř všechny osmnácti palcové pneumatiky na vozy Škoda Superb byly v originální výbavě ve značce Pirelli.
Jak velkou konkurenci dnes tvoří pneumatiky vyrobené v Asii?
Pneumatiky z Asie od těch evropských na první pohled prakticky nerozeznáte. Ovšem technická kvalita špičkových světových výrobců pneumatik je nesrovnatelně lepší. Jsme schopni zaručit daleko vyšší výkon při extrémních situacích, například při brzdění na mokré vozovce. Konkrétně naši společnost můžeme nazvat inovačním pionýrem, hodně investuje do výzkumu vývoje a disponujeme zhruba pěti tisíci patenty. Ačkoliv se to nemusí zdát, tak pneumatiky jsou produktem, který se neustále vyvíjí.
Před dvěma roky Pirelli změnila vlastníka. Majoritu ve firmě převzala čínská společnost ChemChina. Ovlivnilo to nějakým způsobem vaší práci?
Změnu vlastníka jsme vůbec nepocítili. Za pár měsíců se struktura vlastníků znovu změní, jelikož se divize pneumatik pro osobní vozy a motocykly vrací na burzu a ChemChina se totiž si ponechat jen divizi pneumatik pro nákladní vozy. Chápu ale, že v Itálii prodej Číňanům vzbudil velké emoce. Pirelli je totiž stále brána jako italské rodinné stříbro.
Pirelli není známá jen kvůli pneumatikám ale také díky svému kalendáři. V ČR jste ho pak spojili s dobročinností...
Kalendář Pirelli dostávají naši nevýznamnější zákazníci a počet určený pro ČR je omezený. Již patnáct let ale jeden exemplář dražíme a výtěžek je věnován Masarykovu onkologickému ústavu. Dražební rekord činnil jeden rok 501 tisíc korun a celkově jsme tímto způsobem vybrali přes čtyři miliony korun. V ČR znám sběratele, který má všechny vydané kalendáře od roku 1964. Za ty nejcennější kousky dal i několik stovek tisíc korun. Jak se často stává s jinými italskými značkami, Pirelli je prostě srdcovou záležitostí.
Zdroj: Camic
Zdroj fotografie: snímky z oslav 20. výročí Pirelli v ČR