Nová rychlostí železniční trať Praha – Drážďany patří ke strategickým cílům spolupráce mezi ČR a Německou spolkovou republikou. Dosažení tohoto cíle však zůstává stále dost nejasné.
Dle ministra hospodářství Saské spolkové země Martina Duliga by měla být nová trať na německé straně dostavěna do roku 2030. Sasko chce totiž zahrnout 40 km nové rychlostní tratě na německé straně do federálního infrastrukturního plánu. Německo by trať měla stát odhadem 1,3 miliard eur.
Na české straně jsou však přípravy znatelně pomalejší. Podle ředitele strategie Správy železničních dopravních cest Radka Čecha by stavební povolení na nové rychlostní tratě mělo být vydáno kolem roku 2030. Češi by tak začali stavět v období, kdy mají práce na německé straně finišovat. Komplikace na české straně se týkají jak projektové části tak financování. SŽDC musí totiž najít novou trať, která by se vyhnula té současné. Náklady na stavbu české části rychlostní tratě se mají vyšplhat až na pět miliard eur, a to kvůli stavbě tunelu v Krušných horách a nového nádraží v Ústí nad Labem.
Kde na to vzít peníze, toť otázka. V příštím programovém období se má totiž výrazně snížit dotace evropských infrastrukturálních fondů určených České republice. SŽDC by tak chtěla postavit nové rychlostní tratě za použití PPP projektů. Jak však ukazují zkušenosti z celé Evropy, jen ojediněle jsou vysokorychlostní tratě ziskové. Řešení rébusu tak zůstává v nedohlednu.
Zdroj: Camic
Zdroj Fotografia: Pixabay