Na začátku června byla v Praze v Baawer Office House v ulici Bavorská v Praze představena výstava kancelářského nábytku značky Quadrifoglio, jejíž českým distributorem je společnost Officity, člen Italsko-české komory. Při této příležitosti jsme hovořili s Alessandrem Cia, jednatelem společnosti Quadrifoglio Sistemi d'Arredo SpA.
Proč se společnost Quadrifoglio rozhodla působit v Praze?
Praha je spolu s Vídní metropolí střední Evropy. Jedná se o region s velkým potenciálem růstu, který je nám blízký jak z logistického tak kulturního hlediska. Celá oblast Prahy a okolí zaznamenává silný růst výstavby kancelářských prostor a kupní síly. Pro nás se tedy jedná o strategický region, ve kterém jsme přítomni díky našim místním partnerům.
Italský design je ale spojován především s výrobou nábytku pro rezidenční účely. Jaké jsou hlavní rysy designu kancelářského nábytku?
Design kancelářského nábytku není tolik spojován pouze s estetikou, protože musí vyhovovat mnoha pravidlům a požadavků. Náš nábytek musí vyhovovat pravidlům obsažených v 39 evropských směrnicích, jež definují standardy v oblasti ergonomie, pohodlnosti, bezpečnosti práce a snižování dopadu na životní prostředí. Dnes se navíc prosazují nové trendy, jako modularity, jež umožňují sestavit flexibilní výbavu pracovních míst, jež se mohou dle potřeby měnit. Dalším silným trendem jsou materiály pohlcující hluk. Všechny tyto prvky by tak mohly lehce omezit design, ale my i přesto nabízíme tisíce různých řešení a produktů.
Účastní se Quadrifoglio i velkých architektonických projektů nebo se spíše zaměřujete na menší a střední projekty?
My pracujeme na projektech každé velikosti. Hlavně dnes je tendence celkově projektovat pracovní místa, takže architekti často nenavrhují jen podobu budovy ale i její výbavy, osvětlení a doplňky. Jedná se o významnou změnu ve srovnání s minulostí, kdy se kupoval nábytek pro již existující prostory.
Velkou tendencí v soudobém designu je vývoj nových materiálů. Děje se tomu tak i v designu pro kancelářské prostory?
My pracujeme především s ekologickými materiály, jež pochází z recyklace. Tyto materiály jsou nejvyšší kvality, nabízí také nová estetická vyjádření, jsou šetrnější k životnímu prostředí, stojí méně a více vydrží.
V návrzích administrativních budov dnes převažují velké otevřené prostory, open space, jež umožňují rychlé změny uspořádání. Jak vaše odvětví čelí této změně?
Odvětví se musí této změně přizpůsobit rozvojem modulárních systémů. Tyto systémy nám umožňují upravit místo dle aktuálních potřeb a vytvářet tak nové uspořádání prostorů. Především velké mezinárodní skupiny mají potřebu měnit takřka každý den interiér svých kanceláří. V některých případech je počet pracovních stolů nižší než počet zaměstnanců, protože se počítá s tím, že část z nich bude zaměstnaná externě.
Jak se vyvíjí italský design kancelářského nábytku po období krize?
V letech krize došlo k výraznému zpomalení aktivity, a to včetně té kreativní. V těchto posledních dvou letech přichází ale stále více zajímavých věcí, jež jsou velice spojeny s technickými aspekty. Dynamika se zvyšuje především v těch společnostech, jež zvládly dobře období krize. Od nich přichází velice pozitivní signály.
Design je také inovace. Spolupracujete s univerzitami či veřejnými výzkumnými centry v Itálii?
Velkým italským nedostatkem je nízká spolupráce mezi průmyslovou sférou a tou akademickou. Takže dosud nejsme aktivní ve spolupráci tohoto druhu, ale máme personál, jež pracuje na inovaci na plný úvazek. Velice nadějným projektem je nová multifunkční zeď, na jejímž vývoji pracujeme už mnoho let. V budoucnosti by se nám ale líbilo navázat silné partnerství se světem univerzitního výzkumu, například v oblasti vývoje nových materiálů.
Zdroj fotografie: Quadrifoglio Sistemi d'Arredo SpA