Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

26.05.2016

Jiří Vyvial: osobní kontakt je v obchodě stále zásadní

I-Tec je hlavním českým dovozcem italských technologií a vozidel pro komunální služby. Jedná se o velice náročné odvětví, kde však italská technologie slaví úspěchy. Na téma jsme hovořili s Ing. Jiřím Vyvialem, jednatelem společnosti I-Tec Czech.

 

I-Tec dováží do ČR především technologie a vozidla, jež nachází své uplatnění v komunálních službách jako zahradnictví, svoz odpadků či úklid veřejných prostranství. Jak významnými klienty jsou pro vás samosprávy?

Zakázky pro samosprávu a veřejnou správu představují zhruba 90% našeho obratu. Zbytek tvoří soukromí klienti. Naše společnosti dováží do ČR vozidla Piaggio, Novarini a technologie Bonelli.

Samospráva musela počítat v posledních letech se zmražením svých daňových příjmů. Začala i přesto v poslední době investovat do svého vozového parku?

Nejhorší léta jsou naštěstí za námi. Obce začínají více kupovat nová vozidla pro komunální služby. Pro nás je obchod s tímto klientem zcela zásadní. Koneckonců největším zadavatelem zakázek je právě stát. Jedná se ale o velice konzervativní trh. Vůči samosprávám musíme vyvíjet aktivitu mnoho let, abychom si získali jejich důvěru. Musíme vyhledat zákazníka a zmapovat jeho potřeby. Na druhé straně samosprávy si musí vytvořit nákupní plán, najít prostředky v rozpočtu, nechat si schválit dotaci a pak vyhlásit soutěž o veřejnou zakázku. A to celé trvá nejméně tři roky.

Spolupracuje se Vám lépe s menšími a středními městy nebo s velkými metropolemi?

Pro nás jsou zajímavější spíše střední a malá města, kde o nákupech většinou rozhoduje přímo starosta či pověřený člen rady. Ve velkých městech se primátoři o takové nákupy nestarají vůbec a tuto kompetenci přenechávají ostatním. Na druhé straně zakázky vyhlášené většími městy bývají, co do objemu, zajímavější.

 Nákupy komunální techniky jsou obvykle přímé či prochází také soutěží o veřejnou zakázku?

Po nedávných korupčních aférách, jež se dotkly krajů a měst, jsou samosprávy velice opatrné. Především po aféře bývalého hejtmana Ratha se korupce na krajských a obecních úřadech stalo velice medializovaným tématem a úřady si tak počínají, někdy až zbytečně, opatrně. Prakticky všechny zakázky jsou soutěženy, i když jsou pod limitem stanoveným zákonem. Přímé zadání je dnes vzácnou výjimkou. Tím se však realizace nákupu prodlužuje a byrokratizuje.

 Jaké jsou vaše zkušenosti se soutěžemi o veřejných zakázkách?

Zákon o veřejných zakázkách známe už takřka nazpaměť. Vzhledem k tomu, že se jedná o velice komplikovaný zákon, tak jsme museli dokonce uspořádat školící seminář pro naše prodejce. Soutěže se navíc stávají součástí politického boje. I nám se už stalo, že nás prověřovala protikorupční policie či ÚOHS. Vše nakonec dobře dopadlo, ukázalo se, že podněty se nezakládaly na pravdě. Policie se tím ale stejně musí zabývat a všechny okolnosti prošetřit. Někdy se také stává, že soutěž je zrušena při výměně vládnoucí většiny na radnici.

Ve vaší nabídce jsou jen italské technologie a vozidla. Co vás vedlo k takovému zaměření?

Jak se často v životě stává, tak se jedná o náhodu. V roce 1996 jsme chtěli rozšířit naší nabídku a začali jsme dovážet technologie od společnosti Mauro Rossi z Riccione. V průběhu těchto let jsme nabyli bohatou zkušenost v obchodování s italskými partnery a rozhodli jsme se tak pokračovat tímto směrem.

Jak čeští zákaznici přistupují k italským technologiím?

Zpočátku jsou dost nedůvěřiví. Ve vztahu k italským technologiím totiž stále přetrvává, snad z dob socialismu, stereotyp, dle kterého jsou italské věci krásné, ale málo toho vydrží. A my je musíme přesvědčit o opaku, i přestože mnoho manažerů silně preferuje Made in Germany. Našim zákazníkům se tak snažíme vždy vysvětlit, že italský průmysl dosahuje vysoké kvality v odvětvích jako hydraulika či výroba motorů. Někdy se stává, že samotná vozidla Made in Germany mají pod kapotou italský motor. Proto musíme pracovat s maximálním nasazením a sledovat každý detail.

Často vás navštěvuje majitel společnosti Bonelli, pan Alberto Bonelli. Co pro vás znamenají tato setkání?

V dnešním businessu hrají zásadní roli telekomunikační technologie. Já si ale stále myslím, že osobní kontakt má v budování obchodní důvěry nezastupitelnou roli. A to platí jak pro zákazníky tak pro dodavatele. I proto jednou za rok objíždíme naše dodavatele v Itálii a současně se účastníme setkání a veletrhů, kde se můžeme potkat s našimi zákazníky. Jsme tak velice rádi, že jsme v posledních letech mohli u nás uvítat pana Alberta Bonelliho a naopak navštívit závod Bonelli v Barberino Val D'Elsa.

 

 

Zdroj fotografie: Camic

Loading…