Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

19.04.2016

Poptávka po letních dovolených se letos orientuje na evropské destinace

I přes výrazné technologické změny představují cestovní kanceláře a agentury významný obchodní kanál prodeje pobytů v zahraničí. O vývoji na trhu s cestovním ruchem jsme hovořili s Romanem Škrabánkem, prezidentem Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA).

Pane prezidente, v loňském roce český turismus do zahraničí vzrostl. Jaký očekáváte vývoj pro letošní sezónu?

Chuť cestovat do zahraničí mezi českými turisty stále je, poptávka se však orientuje více než kdy dříve na evropské destinace, zejména na Chorvatsko, Itálii, Řecko a Španělsko. Již od loňského roku je cestovní ruch velmi výrazně ovlivněn teroristickými útoky. V této souvislosti pozorujeme obecně nižší zájem o arabské země ze strany české klientely.

Čeští turisté tedy zohledňují ve svém výběru situaci na jižním břehu Středozemního moře?

Je tomu tak a ukazují to i čísla. Pokles návštěvnosti českých turistů činil již za loňský rok desítky procent, např. do Tuniska vycestovalo necelých 40 tisíc Čechů, což je o polovinu méně než v r. 2014.

Dlouho platilo, že čeští turisté byli hodně orientovaní na cenu. Mění se nějak tento spotřebitelský  zvyk?

Cena je stále jedním z nejdůležitějších faktorů pro rozhodování o nákupu dovolené. Očekáváme, že zájezdy do Tuniska, Egypta či Turecka se budou prodávat především v režimu Last Minute, tedy za nejnižší ceny.

ČSÚ zaznamenává postupné zvyšování průměrné útraty českých turistů v zahraničí. Bude tento trend pokračovat?

Průměrná cena prodaného zahraničního zájezdu cestovních kanceláří činí okolo 12.500 Kč na osobu a letos lze očekávat její zvýšení o několik stovek Kč. Čeští turisté se letos vyhýbají severoafrickým zemím, jejichž ceny pobytů patřily mezi nižší, a naopak nakupují zájezdy do evropských zemí, u kterých se ceny pobytů pro letošek zvýšily o 900 – 1.500 Kč za osobu.

Itálie patří k oblíbeným destinacím českých turistů. Na co se čeští cestovatelé zaměřují?

Itálie se řadí v žebříčku oblíbenosti zahraničních destinací českými turisty na 3. příčku již dlouhodobě. Ročně zvolí Itálii pro svou dovolenou okolo 550 tisíc Čechů. Itálie je ideální destinací v průběhu celého roku – jak na letní pobyty, zimní dovolenou na lyže do italských Alp, tak i za poznáním do italských měst a na typické eurovíkendy.

A jaký druh turistiky přitahuje Itálie v letní sezóně?

Dlouhodobě stabilní je zájem české klientely o italská letoviska Jaderského moře. Češi obvykle volí levnější typy ubytování, jako jsou apartmány, bungalovy, stany, hotely 2 * a 3 *. Průměrně stráví v Itálii 8 dní a dopravují se nejčastěji vlastním vozem a dále autobusy cestovních kanceláří.

Při každé letní sezóně se otevírá téma pojištění CK v případě úpadku. Je podle Vás současná legislativní úprava dostatečná pro ochranu spotřebitelů?

Od prosince loňského roku vstoupila v účinnost novela zákona o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Novelou byly značně zpřísněny povinnosti cestovních kanceláří včetně vysokých pokut za jejich neplnění, zvýšena administrativní zátěž cestovních kanceláří a dozor nad dodržováním zákona, aby byl spotřebitel maximálně ochráněn. Nově zákon ustanovuje společnou odpovědnost cestovní kanceláře a pojišťovny za sjednání pojistného limitu. Pojišťovna je povinna uspokojit nároky zákazníků vyplývající ze zákona až do výše sjednaného limitu pojistného plnění.

Pravidla by se  ale měla za nedlouho změnit...

Nová evropská směrnice o souborných cestovních službách však zavádí povinnost členských států zajistit, aby zákazníkům byly navráceny veškeré finanční prostředky, které za zájezdy uhradili. Dle stávajících diskuzí členských států k implementaci směrnice se zatím jeví tato povinnost jako velmi komplikovaná a obtížně proveditelná.

Technologické prostředí se mění, a tak je stále lehčí si zorganizovat návštěvu v zahraničí po internetu. Co mohou v této situaci nabídnout cestovní kanceláře navíc cestovatelům do zahraničí?

Čeští zákazníci preferují určitou jistotu při cestování, že v případě nenadálé události nezůstanou v zahraničí bezprizorní. Proto využívají služeb cestovních kanceláří, které mají mj. i zákonnou povinnost postarat se o své klienty v nouzi a bezpečně je vrátit domů. Individuální cestující, organizující si dovolenou samostatně, se musí zabezpečit sami. Klienti, kteří svěří zajištění své dovolené solidní, dlouholeté a prověřené cestovní kanceláři, se zbaví řady případných problémů, které za ně CK vyřeší. Každá cestovní kancelář má nejaktuálnější a pravdivé informace o reálné situaci v destinacích a je připravena se v případě jakékoli nenadálé situace postarat o své klienty. Zásadní prioritu každé cestovní agentury je zaručit svým klientům naprosto bezpečnou, klidnou, pohodlnou dovolenou bez omezení čerpání služeb.

 

Zdroj fotografie: ACCKA

Loading…