Jedno z ožehavých témat pojišťovacího odvětví je nový Zákon o pojišťovnictví, který však byl vloni zamítnutý Poslaneckou sněmovnou. Jak hodnotíte současnou legislativní úpravu?
Je nutné schválit nový Zákon co nejdříve, protože ČR je jedinou evropskou zemí, která neimplementovala do svého právního systému nové evropské směrnice regulující toto odvětví. Ve prospěch schválení nového Zákona vystupuje i regulátor, Česká národní banka. Pro velké pojišťovací společnosti však není současná situace neúnosná, protože ve zbytku EU se již řídí novými směrnicemi. V ČR tak vyčkáváme na nový zákon, který by sladil místní legislativu s ostatními evropskými zeměmi. Pro klienty se ale nic moc nemění.
Jeden z důvodů zamítnutí zákona byly neshody ohledně odměňování pojišťovacích makléřů v případě životního pojištění. Měla by se podle Vás regulace odměn makléřů zpřísnit?
Jedná se o obtížné téma. Kromě legislativního zásahu by se totiž dalo uvažovat o profesní autoregulaci, i přestože by příliš silná koncentrace aktérů mohla vést k podezření z vytvoření kartelu. Přeji si, aby došlo ke konstruktivnímu dialogu mezi všemi zúčastněnými stranami, který zatím chyběl. Hlavní změny v regulaci práce pojišťovacích makléřů ale přijdou až s novou směrnicí IDE. Dříve neočekávám citelnější změny.
Nová evropská směrnice zvýší profesní požadavky na nové makléře. Co si myslíte o tomto vývoji?
V budoucnosti zajisté dojde k zvýšení vstupního prahu z hlediska profesních vědomostí. A nová disciplína toto reflektuje. Už dnes jsou v mnohých evropských zemích profesní zkoušky daleko přísnější než v ČR. Hlavním cílem by mělo být nastavit takové parametry, jež by klientům zaručily kvalitní služby. A to bude jednoznačně ve prospěch zákazníka.
Údaje České asociace pojišťoven ukazují, že dochází k poklesu počtu smluv v oblasti životního pojištění. Mění se přístup českých zákazníků k pojišťovacím produktům?
Pokles je dán především daňovými změnami v odečitatelnosti nákladů na pojištění, které vedly mnoho klientů k vypovězení či upravení svých smluv na životní pojištění. Někdy klienti své peníze přímo vybrali. Toto chování ale neprospívá ani zákazníků ani pojišťovnám. Životní pojištění musí trvat mnoho let, aby bylo efektivní nástrojem. To platí o to více v době, kdy jsou úrokové míry velice nízké. Měnit často své životní pojištění se tak zákazníkovi nevyplatí, protože takto může snadno přijít o část uložených peněz.
Pojištění škod naopak roste...
Tento trend je dán především růstem v pojištění automobilů a celkovým ekonomickým oživením. S nimi se zvýšil jak počet aktivit vhodných k pojištění tak koncentrace pojišťovacích produktů, kde je stále co zlepšovat, a to především v oblasti malých a středních firem. Nový Občanský zákoník navíc zvyšuje možnosti podání žádosti o odškodnění. A to se zajisté promítne i do cen pojistek, ať již v odvětví automobilů tak na celém trhu.
V pojišťovacím odvětví je silná konkurence. Jakým způsobem se snažíte uchovat váš tržní podíl a ziskovost produktů?
Klíčem k úspěchu jsou služby klientům, protože pojišťovací produkty lze lehce okopírovat. Především v případě nehod je nutné klientovi poskytnout rychlou a jasnou odpověď. Hodně se snažíme zrychlit proces zpracování pojistných událostí, a naše snahy slaví úspěchy. Zhruba 95% pojistných událostí vyřešíme do pěti dnů od nahlášení (a 90% do dvou dnou). Ovšem jen v roce 2015 jsme museli zpracovat 363 tisíc událostí. I v případě živelných katastrof a povodní jsme schopni poskytnou rychlou a proaktivní službu díky našim mobilním týmům.
Každý rok však pojišťovací společnosti musí řešit i vysoký počet pojistných podvodů. Jedná se o místní specifikum?
To bych rozhodně netvrdil. Působil jsem i v dalších evropských zemích, například v Německu či Rakousku, a počty pojistných podvodů se moc neliší. V některých odvětvích, například pojištění proti požárům, je míra pojistných podvodů opravdu vysoká, a v průměru se odhaduje, že každá pátá nahlášená událost je podvodem. To si od pojišťovacích společností vyžaduje, aby zlepšily své vyšetřovací schopnosti, tak aby podvody negativně nedolehly na poctivé klienty.
Generali CEE Holding má na českém trhu dvě silné značky, Českou pojišťovnu a Generali pojišťovnu. Jsou na českém trhu ještě nějaké oblasti, které vzbuzují váš zájem?
To zajisté ano. Velice nadějnou oblastí jsou malé a střední firmy. Dalším zajímavým segmentem jsou mladí zákazníci, se kterými se především musíme naučit efektivně komunikovat. Musíme totiž přejít od starých a rigidních způsobů prodeje na nové a flexibilnější nástroje, jež zaručují komunikaci skrze celou řadu specifických webových platforem a služeb aktivních 24 hodin.
Jaký je váš výhled do budoucnosti v ČR, kde jste leadery na trhu?
ČR je trhem, který se může spolehnout na hospodářský růst, jež má zdravé a pevné kořeny. Je to relativně malý a saturovaný trh, takže vstup nových aktérů je relativně obtížný. Od českého trhu očekáváme další impulz k růstu celého holdingu.
Zdroj fotografie: Generali CEE Holding