Spotřební zvyky Italů se v průběhu krize změnily. Ukazuje to poslední výzkum agentury Censis pojmenovaný 49. Zpráva o sociální situaci v zemi.
Italští spotřebitelé se především naučili využívat možnosti internetu a sharing economy. Zhruba 15 milionů pravidelně nakupuje po internetu, a téměř tři miliony spotřebitelů nakoupilo alespoň jednou za poslední rok na internetu potraviny. Rozšiřují se i služby nového typu: téměř polovina italských uživatelů internetu využívá služby home bankingu. Takřka dva miliony Italů (4 % dospělé populace) používá car sharing, mezi mladými pak míra uživatelů dosahuje 8,4 %.
Mění se také skladba obchodů. Za posledních šest let krize zavřelo přes desetinu obchodů s oblečením a obuvi, knihkupectví, řeznictví či obchodů se sportovním zbožím. Naopak počet take-away obchodů vzrostl o více než třetinu, počet restaurací o 15,5 %, počet barů a kaváren o 10,8 % a počet obchodů se zmrzlinou a cukráren o 8,2 %.
Co se týče financí, tak Italové se přizpůsobili situaci hospodářské nejistoty. Celková hodnota finančních produktů a prostředků držených Italy se zvýšila od roku 2011 o 402 miliard eur na více než 4 tisíc miliard eur. Navýšení ale zaznamenaly především produkty s vysokou mírou likvidity či pojistky. Nejistota je patrná i na pracovním trhu. Na jedné straně více než 2,7 milionů zaměstnanců má nechtěné smlouvy na částečný úvazek, současně přes deset milionů Italů pracovalo o víkendu či mimo pracovní dobu.
Zdroj: censis.it
Zdroj fotografie: Censis